måndag 8 december 2008

AKTIVITET I POLITISKT PARTI ÄR VAD SOM BEHÖVS I ÅSBRO

Staffan Korsgren efterlyser en större politisk aktivitet i Åsbro utanför de politiska partierna. Skall det bli fler aktiva från Åsbro så krävs det att politiska partier verkar i bygden.

Åsbro Socialdemokratiska förening har startat verksamhet med inriktning på frågor som berör Åsbro. Skall man få fler Åsbrobor aktiva i kommunalpolitiken så räcker det inte med ”Byalag” eller ”Café Åsbro”.
Dessa organisationer kan inte nominera till politiska uppdrag.
Det är endast politiska partier som kan det och därför har Socialdemokraterna startat sin förening, för att få med fler Åsbrobor i de politiska församlingarna.
Socialdemokraterna i Åsbro kommer att arbeta med Översiktsplanens (ÖP) alla områden. Det är mycket viktigt att man genomlyser alla områden i ÖP. Socialdemokraterna kommer att ordna möten där man kan vara med och påverka hur man vill att det skall vara i Åsbro.
Som politiskt parti har man en direkt kontakt med de som arbetar fram ÖP. De svar som Socialdemokraterna i Åsbro lämnar kommer att sammanföras med de övriga Socialdemokratiska föreningarna i kommunen. Det betyder att de svar som vi ger kommer att väga tungt vid behandlingen av ÖP.
Utöver ÖP kommer vi naturligtvis att ta upp de frågor som vi just nu arbetar med. Den viktigaste frågan är vägbelysningen upp till Sporthallen. Vi arbetar också för att få en Distriktssköterska med BVC och viss mödravård någon dag i veckan. Våra möten hittar du under ”Föreningar” på Askersundssidan i NA eller på Anslagstavlorna i samhället.
Vi hälsar alla politiskt intresserade välkomna till Socialdemokraterna i Åsbro. Du kan kontakta undertecknad på mobil 070-535 02 98.
Kurt Blomqvist
Ordförande

23 kommentarer:

Anonym sa...

Vem vill engagera sig politiskt i Askersunds kommun för Socialdemokraterna när de sitter som styrande parti och kör över invånarna i frågor som att bussa sexorna till Sjöängsskolan?????

Anonym sa...

Jag kommenterar inte inlägg där man inte talar om vem man är utan gömmer sig bakom anonym.
Kurt Blomqvist

Anonym sa...

Du behöver inte kommentera inlägget eftersom att du står för ett politiskt parti som arbetar mot medborgarna i skolfrågan.

Anonym sa...

Hej Kurt!

Jag står bakom dessa anonyma inlägg.

Anonym sa...

Det är det som saknas från Åsbros sida, ett politiskt engagemang. Då kanske utfallet i skolfrågan blivit en annan. Men som det ser ut nu finns inget parti att stödja då inget står på folkets sida.

Anonym sa...

Klart att det krävs ett politiskt angagemang från Åsbroborna vad gäller frågor som rör Åsbro. Bland annat skolan. Det enda partier som finns att engagera sig i och som är intresserade av folkets åsikt är V och MP. Om jag inte missminner mig så var Socialdemokraterna med och tog bort BVC och Distriktssköterskan i Åsbro. Nu vill de införa det igen. Vi har klarat oss länge utan och behöver väll knappast någon nu heller. Gatbelysning till Åsbrohallen samt gatbelysning på estabovägen är viktigt samt skyltning till Åsbrohallen. Vidare måste vi jobba med tågstopp. En annan viktig fråga är en levande landsbyggd med skolan och barnen i fokus.

Anonym sa...

När det gäller att vara aktiv i politiken måste man vara beredd att det gäller alla frågor i hela Askersund. Man kan inte begränsa sig till skolan eller Åsbro. Det är dock viktigt att det finns aktiva från Åsbro som för deras talan.
Det var troligen Socilademokraterna som lade ner Distriktssköterskan och BVC i Åsbro, trots det så anser jag att det är viktigt att det finns Distriktssköterskan och BVC i Åsbro.
Man skulle kunna säga samma sak om tågstopp som Patrik tycker är viktigt. "Åsbro har haft tågstopp, men har klarat sig bra utan det i många år och behöver väl knappast något nu heller".
Jag tycker att vi skall lägga stor kraft på att få tågstopp i Åsbro, men det skulle också vara bra med en Distriktssköterskan och BVC i Åsbro.
En levande bygd är viktig, men det räcker inte med skolan och barn i fokus. Det gäller också arbetstillfällen, bostäder, äldrebostäder, kommunikation, etc.

Anonym sa...

Du talar lite mot dig själv kurt, du skriver att om vi ska ha en levande landsbyggd så behöver vi arbetstillfällen, bostäder, äldrebostäder, kommunikation osv. Men skolan och barnen då? Är inte barnfamiljerna det viktigaste? Utan barnfamiljerna så dör landsbyggden ut förr eller senare. Utan skola så kan du aldrig få en levande landsbyggd. Du som är socialdemokrat står knappast för en levande landsbyggd när ni flyttar barn. Det behövs maktskifte i kommunen, sossarna har suttit alldeles för länge.

Anonym sa...

Patrik, du läser bara det du vill. Jag skrev att det INTE räcker med skolan och barn. Du säger att utan skola så blir det ingen levande landsbygd, men tala om vem som har sagt att skolan INTE skall vara kvar. Barnfamiljer är viktiga, men utan bostäder, arbetstillfällen och kommunikation så dör landsbygden.

Anonym sa...

Fel av dig Kurt, jag läser inte bara det jag vill. Barnfamiljerna i Åsbro är det viktigaste. Har vi inte en fungerande skola får du heller inte några barnfamiljer som flyttar hit. Åsbro ligger bra till för pendlingsavstånd till Hallsberg. Problemet med Askersunds kommun är att de lägger pengar på bostäder, kommunikation, äldreboende och arbetstillfällen koncentrerat till centralorten. Vilka sitter sedan och beslutar detta tillsammans med centern?

Anonym sa...

Jag ser att du glider en del i dina åsikter, i förra inlägget så var skolan borta, nu har det blivit en icke fungerande skola. Det blir lätt så när man är ute på hal is. Så enligt dig så måste det finnas 6:or för att det skall vara en fungerande skola. Det är med största säkerhet andra saker som avgör om den fungerar eller inte. Så i din bedömning betyder inte personalen någonting. Har man den inställningen angående skolan kan det inte vara trevligt att arbeta på Åsbro skola.
Den andra delen av ditt inlägg handlar om det som jag började skriva om. Det måste finnas en politisk aktivitet i Åsbro som gör sin röst hörd i centralorten. För det är viktigt att det är folket i Åsbro som framför vad man vill göra för samhället.
Därför har vi socialdemokrater i Åsbro startat en Socialdemokratisk förening som skall arbeta för en bra framtid i Åsbro.

Anonym sa...

Det som har varit på tapeten nu är att sexorna ska flyttas till centralorten och det tycker inte jag och många med mig är bra för Åsbro. Speciellt inte barnen som får längre skoldagar och mycket sämre skolmiljö på en skola som är kraftigt nedsliten, har fukt och mögelproblem samt radon. Att flytta sexorna från en väl fungerande skola i Åsbro är väll ändå ett steg till att utarma landsbygden. Ni socialdemokrater verkar bra på det. Först försvann BVC och distriktssköterskan och nu sjätteklassarna från Åsbro. Vad är nästa steg? Under alla år som ni suttit i majoritet i kommunen har ni inte gjort ett dyft för oss i Åsbro. När grönytor ska klippas och vägar ska rakas måste vi ringa in till kommunen och klaga. Att lägga ner Zinkgruvans skola var även det ett smart drag från kommunen som på så vis får betala skolpeng till Motala kommun. Samma sak håller på att upprepas nu med många Åsbrobarn som kommer att välja Hallsberg istället för Askersund. Ditt initiativ till att starta en politisk förening i Åsbro är bra, synd bara att det är en socialdemokratisk sådan. Tror att folk känner sig lite överkörda av socialdemokraterna nu.

Anonym sa...

Du skriver att det var sexorna som var på tapeten, men i det förslaget ingick också lösningar för barnomsorg, förskola och en del sociala frågor. Ni krävde att sexorna skulle vara kvar på sina skolor, men hade inga andra lösningar på de övriga frågorna som inte skulle bli lösta om sexorna skulle vara kvar.
Skolan och alla de punkter som du tar upp i ditt inlägg pekar klart och tydligt på att det saknas politisk aktivitet i Åsbro. Det räcker inte med att det blir aktivitet kring enstaka frågor, man måste hela tiden arbeta med alla frågorna som hänger samman.
Nu när kommunen arbetar fram förslag till ny översiktsplan, så blir det ett bra tillfälle att tycka till om vad man vill skall ske i Åsbro. Socialdemokraterna i Åsbro kommer att arbeta aktivt med planen. Välkommen med synpunkter.
Det är att göra lätt för sig genom att skylla allt på socialdemokraterna. Vilket annat parti har fört fram vad folket i Åsbro vill ska ske med samhället? Visst kan du säga att v och mp var emot förslaget om sexorna, men det gällde i hela kommunen, jag frågade om Åsbro.
Det är inte så att vi socialdemokrater i Åsbro alltid är nöjda med det som beslutas i Askersund gällande Åsbro. Om så varit fallet hade det inte startats någon förening, även vi vill ha förändringar.
Det jag tycker är sorgligt i ditt inlägg är den, som jag känner, skadeglädjen från dig att kommunen får betala skolpeng till grannkommunerna. Du har tidigare skrivit att du eftersträvar fungerande skolor i kommunen, men genom att du (?) och andra sänder skolbarn till grannkommunerna så tar ni samtidigt bort resurser från skolorna i kommunen. Det drabbar de barn som går i skolan i kommunen.

Anonym sa...

GOD JUL på dig Kurt och alla andra. Nu är det faktiskt såhär att politikerna var på konferans på Loka som kostade oss skattebetalare en massa pengar istället för att lägga konferansen på lokal nivå. På Loka - konferansen kom socialdemokrater, moderater, centern, kristdemokrater och folkpartister överens om att sexorna skulle flyttas till Askersund samt allt annat du nämnde. Efter konferansen var det locket på och munkavle på medarbetarna i kommunen för att inget skulle komma ut innan styrelsesamanträdet 2 december. Hur ska man som medborgare kunna hinna med att komma med ett motförslag på så kort varsel? Även du Kurt måste hålla med om att ni har skött det här väldigt dåligt?
Anledningen att vi sänder våra sjätteklassare till Hallsberg är inte som du tror att vi känner någon skadeglädje. Vi vill att våra barn ska kunna gå kvar i Åsbro och inte tvingas att pendla till Askersund, till en skola som är under all kritik samt att barnen får längre skoldagar. Hallsberg ligger betydligt närmare än Askersund. Utan det är ni politiker som har fattat beslutet att vi flyttar våra barn. Det är inte vi som tar bort resurser från skolan, utan ta ditt ansvar som politiker och medge att det är ni som fattar dessa beslut som inte ens är genomtänkta. Angående stora kostnader för pensionsavgångar så har kommunen känt till det sedan i början av 2000 talet, men inte gjort något åt det tidigare. Kurt, du måste väll ändå inse att vi är besvikna på kommunen. Jag har tidigare varit politiskt engagerad och kanske är dags att jag blir det igen.

Anonym sa...

Jag kan hålla med dig Patrik om att behandlingen av frågan inte har varit på bästa sätt och att det var ont om tid för att behandla frågan på ett bra sätt.
Det är bra att du inte känner skadeglädje för att sända barnen med skolpeng till grannkommunerna. Jag ber om ursäkt för det, men det var min tolkning av din skrivning.
Jag tycker det är bra att vi är överens om att när man sänder barnen till annan kommun tar man bort resurser från skolan, sedan kan man ju vara oense om vilka som har fattat beslutet.
Du kallar mig politiker och vill att jag skall ta ansvar för beslutet. Jag är inte politiker (har inga politiska uppdrag i kommunen) utan politiskt aktiv i Socialdemokraterna i Åsbro.
Det för mig tillbaka där jag började mitt inlägg på Åsbrobloggen. Det jag efterlyste var politisk aktivitet i Åsbro. Åsbro är den största tätorten i Askersund kommun, med det underlaget är det en katastrof för Åsbro att man, enligt vad jag vet, endast har en plats i kommunfullmäktige av de 37 platser som finns där.
Det verkar som det politiska intresset i Åsbro är svagt om man jämför med de andra tätorterna i kommunen. Vad det beror på är svårt att säga. Men en tanke slår mig när du Patrik skriver att man sänder barnen till Hallsberg för att avståndet är kortare. Kan det vara så att Åsbroborna mer vänder sig mot Hallsberg och på det sättet vänder Askersund ryggen.
Om det är anledningen så kommer Åsbro även i framtiden få det svårt att hävda sig politiskt i Askersund.
Med det underlag som Åsbro har i sin folkmängd men endast en plats i fullmäktige så måste vi se till att den politiska aktiviteten ökar i Åsbro.
Det är av den anledningen vi har startat den Socialdemokratiska föreningen i Åsbro.

Anonym sa...

Om frågan är behandlad på ett bra sätt eller ej kommer vi att få reda på framöver. Du hade nog lite rätt där angående skadeglädje fast jag inte riktigt ville erkänna det. Men fattar man dumma beslut så får man ju ta konsekvenserna av det med. Håller med dig att det behövs politisk aktivitet i Åsbro, men jag är inte riktigt säker på om någon vill engagera sig i socialdemokraterna för det. Angående vända ryggen som du skriver så är det nog så som du beskriver det. Fick Åsbroborna rösta om vilken kommun de fick tillhöra så kan jag garantera dig att Hallsberg skulle vinna med stor marginal. Man har från Åsbro sett närmare till Hallsberg och de flesta arbetar åt det hållet. Vem är det som har fullmäktigeposten från Åsbro?

Anonym sa...

Det är bra Patrik att du erkänner att det fanns lite skadeglädje i din skrivning. För mig var den tydlig när jag läste ditt inlägg.
Jag tycker det är intressant att du tror att min tolkning om Hallsberg är rätt. Om nu Åsbroborna så gärna vill tillhöra Hallsberg, varför kommer inte det kravet fram i debatten? Jag flyttade till Åsbro 1999 och har aldrig hört talas om det.
Sedan är jag inte säker på att det skulle bli bättre om Åsbro tillhörde Hallsberg. Men man kan ju aldrig veta. Frågan är ju också den om det skulle bli mer politisk aktivitet i Åsbro bara för att vi skulle tillhöra Hallsberg. För att sätta Åsbro på den politiska kartan så måste det bli politisk aktivitet i Åsbro.
Du Patrik och alla andra Åsbrobor är välkomna på de möten som Socialdemokraterna i Åsbro kommer att ha under 2009 för att försöka få fler politiskt aktiva i Åsbro. Mötestillfällen kommer man att hitta under föreningar på Askersundssidan i NA och förhoppningsvis att Åsbrobloggen tar med det i sin information.
Höll på att glömma din fråga om vem som sitter i kommunfullmäktige från Åsbro, det är Staffan Korsgren fp.

Anonym sa...

Om du tittar på na.se/askersund så tyckte 40% av de som svarat på enkäten att lokalpolitikerna i kommunen borde bytas ut. Det och sedan med tanke om att det nu har kommit in ett överklagande till länsrätten angående bussning av sexorna till Askersund så tror inte jag att så många Åsbrobor vill komma på socialdemokraternas möten i Åsbro. Vi har inget förtroende för de sittande partierna och det kommer att visa sig i valet 2010.

Anonym sa...

Om du läser frågan i enkäten så handlar den om lokalpolitiker och inte om partier. Det är skillnad på det.
Frågeställningen i enkäten för oss återigen tillbaka där jag började, större politisk aktivitet i Åsbro är svaret. Vill man ha nya lokalpolitiker, så måste man se till att det finns politisk aktivitet på orten. Socialdemokraterna i Åsbro har bl.a. som mål att öka den politiska aktiviteten i samhället och genom detta få in ett antal Åsbrobor i de politiska församlingarna i Askersund. Det skulle innebära ett antal nya lokalpolitiker.

Anonym sa...

Men Kurt, vilket parti är det som har majoriteten i kommunen tillsammans med centern? Vilket parti är det som du representerar? Visst ska man byta ut politikerna, men för ortsborna i Åsbro spelar kandidaten mindre roll när det ändå är majoriteten som styr. Angående bussningen av sexorna var alla partier överens utom mp och V.
Jag hoppas verkligen att du får ihop tillräckligt med röster i valet 2010 så att du kommer in i styrelsen, men min röst får du inte. Nu ska jag fråga dig en sak Kurt. Första artikeln 2009 här på bloggen handlade om överklagandet av beslutet angående budgeten. Som god politiker antar jag att du följde länkarna och läste bilagorna till överklagandet och då kunde läsa mejltrafiken mellan Bo Trygg och Solweig samuelsson där Bo ger representanterna i B&U order om att inte komma på mötet i Åsbro. Vad tycker du om det? Är det demokratiskt?

Anonym sa...

Patrik du har rätt i att det är s och c som har majoritet i Askersund och att jag är socialdemokrat, men det är väl ingen nyhet hoppas jag.
Jag tycker det är synd att du inte tycker att det är viktigt att få med folk från Åsbro som är aktiva i det politiska livet i Askersund. Även om det inte ändrar beslutet i skolfrågan så finns det så mycket annat angående Åsbro som borde få en tydligare och bättre behandling i politiken.
Det politiska livet är inte bara skolfrågan, (även om jag förstår att för dig är det så för tillfället) du tog själv upp tågstoppsfrågan och jag bl.a. vägbelysning och distriktssköterska. Det är helheten om politiken i Åsbro som är viktig att diskutera och arbeta med, det görs bäst av de som bor i Åsbro. Därför är det viktigt vilka som företräder Åsbroborna.
Patrik, jag skall erkänna att jag inte läst alla bilagor som finns i överklagandet av skolbeslutet. Jag är inte så insatt i ärendet så jag kan uttala mig om varför man inte ville att ledamöterna i B&U skulle komma på mötet. Sedan kan jag inte riktigt förstå din upprördhet i frågan då ni vid ett senare tillfälle fick träffa de ledande företrädarna för alla partier i Askersund för att diskutera frågan. Däremot hade det varit mycket odemokratiskt om inga politiker hade ställt upp för att träffa er.

Anonym sa...

Jag vill bara meddela att jag tänker bilda en egen s-förening här i utkanten av Åsbro. I den får bara gamla troll som jag vara med, det blir en nedre åldersgräns på 80 år. Huvudfrågor blir underhållet av gamla trädstammar i skogsgläntorna häromkring och att inte springa för fort i skogen (tänk på att du kan trampa på en snigel av misstag).

Anonym sa...

Det gör du alldeles rätt i Göran. Då kan ju Kurt och Bosse Trygg vara med i din falang för de tycks ju ha åldern inne.

Askersunds kommun varslar 22 personer om uppsägning för att spara pengar, först flyttar de sexorna och nu detta. Kommunen tycks ha dåligt med slantar, men de sparar där behoven är som störst. De kan inte se till att spara på sina egna höga löner som exempel.

Var ska kommunen få pengar till en upprustning av Sjöängsskolan ifrån?

Ska det bildas någon förening i Åsbro ska det vara en som arbetar aktivt så att vi byter kommun.

Välkommen!

NU HÄNDER DET NÅGOT MED "MACKEN".

Mer inf kommer.


alf.fransson@telia.com.