måndag 22 december 2008

INLÄGG FRÅN STAFFAN KORSGREN

Alla kanske inte känner till men i anslutning till varje "reportage" - inlägg finns möjlighet att skriva en kommentar - det har många gjort när det gäller skolan och bussning av 6:orna och med anledning av dessa kommentarer gör Staffan Korsgren här ett inlägg.

Jag brukar inte kommentera anonyma insändare, då jag tycker att om man anser sig ha något viktigt att säga, då står jag för det. Men jag gör ett undantag.

"Putte" skriver om Folkpartiet som dåligt företräder folket gentemot kommunen. Vad är då "folkets" röst. Inte nödvändigt den som skriker högst. De som tagit kontakt med mig angående 6:ornas flytt är ungefär 50% för och lika många emot. De som var för ville inte gå ut med det offentligt av rädsla för att deras barn skulle bli mobbade. Och de som genom detta beslut får plats inom barnomsorgen är säkert glada över detta.

Ang. 6:orna till Sjöängen tog Barn- och Utbildningsnämnden 12/6 2008 beslut att 6:orna skulle flytta till Sjöängen när nya skolan var klar. Folkpartiet reserverade sig mot detta i en skrivning som finns intagen i protokollet. I början av hösten skrev jag en insändare i Na med samma innebörd.

Kommunstyrelsens arbetsutskott (där fp inte finns med) tog man 16/6 samma beslut som i BoU. Det var då klart att en stor majoritet i fullmäktige skulle ta beslut om flytt. Då bedömde jag, rätt eller fel, att det var meningslöst att kämpa emot, utan anslöt mig och har sedan försökt att göra beslutet så bra som möjligt. Jag hade kunnat göra som vänsterpartiet, fortsatt ett utsiktslöst opponerande och då blivit helt utan inflytande på den fortsatta processen, men bedömde det som mindre bra. Beslutet som togs i Loka var sedan att tidigarelägga det som tidigare redan var klart. Och jag upplever att vi hitintills haft framgång i försöken att påverka processen då vi föreslog att en annan lokalisering med en helt ny skola skulle finnas med i planerna, vilket också beslutats om.

I fullmäktige yrkade Fp när det gällde nya Sjöängsskolan "att under den tid som åtgår till att utreda lokaliseringen av "Nya Sjöängsskolan" samtal förs om alternativa förslag till skolans dimensionering". Jag förklarade att i stället för att då besluta om att Sjöängen skulle vara 6-9 skola skulle vi skjuta upp det beslutet och ta en ny vända med samtal med lärare och föräldrar för att se opm det fanns ett alternativt förslag.
Staffan Korsgren (fp)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker du nu att det är bra att föräldrar kommer att flytta barn till Hallsbergs kommun? Det blir ju kontentan av detta fullmäktigebeslut. Vänsterpartiet står för det dom uttalar sig om men Folkpartiet vänder kappan efter vinden. Det är fegt.

Välkommen!

NU HÄNDER DET NÅGOT MED "MACKEN".

Mer inf kommer.


alf.fransson@telia.com.